ANALISIS PENGARUH LOKASI DAN PELAYANANTERHADAP MINAT MENABUNG DI BPRS AMPEK ANGKEK CANDUANG ( Studi Kasus Pedagang Pasar Aur Kuning Bukittinggi)

  • Anwar Sholihin IAIN Bukittinggi
  • Bunga Rahma Aulia S1 Perbankan Syariah IAIN Bukittinggi

Abstract

The problem of this research is how to analyze the influence of location and type of service on interest in saving at BPRS Ampek Angkek Canduang. Case Study of Aur Kuning Market Traders, Bukittinggi. Meanwhile, the purpose of this study was to analyze the effect of location and type of service on interest in saving at BPRS Ampek Angkek Canduang. A case study of traders at Pasar Aur Kuning, Bukittinggi. This study uses a quantitative approach with data collection techniques, namely, a questionnaire (questionnaire) and observation. While the data analysis technique used multiple linear regression analysis, namely Y = a + bx1 + bx2, validity test, multicollinearity test, normality test, heteroscedasticity test, autocorrelation test T-Test, F test and coefficient of determination, multiple correlation. The results of the analysis carried out using SPSS 16.0 software resulted in an output analysis showing that significantly the variables owned, namely the location variable (X1) and service (X2) have a contribution to the interest in saving (Y) of market traders in Aur kuning, Bukittinggi, with a value of Y = 5.382 + 0.339x1 + 0.556 x2 and the significant value is 0.000 < 0.005. Thus, it can be seen that the independent variables, namely location and service, have a positive effect on the interest in saving (Y) of market traders at Aur Kuning Bukittinggi, and is a positive influence which indicates a good relationship or good influence.

Keywords: Lokasi, Pelayanan dan Minat Menabung

References

Abdulllah Thamrin dan Francis Tantri. 2014. Bank dan Lembaga Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers.

Achmad, Sani. 2013. Metodologi Penelitian Manajemen Sumber Daya Manusia : Teoti. Kuesioner Dan Analisis Data. Malang : UIN-Maliki Press.

Al Arif M. Nurrianto. 2012. Dasar Dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Alfabeta.

Algifari. 2013. Statistik Induduktif Uuntuk Ekonomi dan Bisnis edisi ke II. Yogyakarta : UPP AMP YKPN.

Chaudhry Muhammad Sharif. 2012. Sistem Ekonomi Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Cindhy Audina Putribasutami dan R. A. Sista Paramita. Pengaruh pelayanan, lokasi, pengetahuan dan sosial terhadap keputusan menabung di Ponorogo. Jurnal Ilmu Manajemen Volume 6 Nomor 3. 2018.

Danang Sunyoto. 2013. Teori Kuisioner dan Analisis Data. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Darmawi Herman. 2012. Manajemen Perbankan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fandy Tjiptono. 2012. Service Management Mewujudkan Layanan Prima (edisi II). Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Janwari Yadi. 2016. Pemikiran Ekonomi Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mahi M. Hikmat. 2014. Metode Penelitian Perspektif Ilmu Ekonomi dan Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Muhammad. 2008. Metode Penelitian Ekonomi Islam Pendekatan Kuantitatif. Jakarta: Raja Wali Pers.

Muhammad. 2015. Manajemen Dana Bank Syariah. Jakarta : Pt. Raja grafindo Persada.

Novitasari, Pengaruh promosi dan kualitas pelayanan terhadap minat nasabah dalam memilih PT. Aruransi Takaful Keluarga Palembang. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Raden Fatah, Palembang. 2017.

Nur Laili Maghfiroh,”Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Untuk Menabung (Studi Kasus pada Nasabah BMT An-Nur Rewwin Sidoarjo), (Skripsi- Universitas Islam Negeri Sunan Ampel, 2018).

Riries Mia Reshita. Pengaruh promosi, lokasi dan kualitas pelayanan terhadap minat menabung nasabah di bank BNI di Siduarjo. Skripsi. Ekonomi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Perbanas Surabaya. 2015.

Rizqa Ramadhaning Tyas dan Ari Setiawan. pengaruh lokasih dan kualitas pelayanan terhadap keputusan nasabah untuk menabung di BMT Sumber Mulia Tuntang. Jurnal Muqtasid Volume 3 nomor 2. 2012

Rosy Sukaryono. Pengaruh kualitas pelayanan, produk dan lokasi kantor terhadap keputusan menjadi nasabah di bank Jatim Kediri. Skripsi ekonomi Universitas Negeri Surabaya (Unesa), Surabaya. 2016.

Sentot Imam Wahjeno. 2010. Manajemen Pemasaran Bank. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Siti Rodiyah. 2015. Analisis Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Ke Puasan Nasabah BPRS Sulawati Sragen Cabang, boyolali. Skripsi IAIN Salatiga.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Syofian Siregar. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.
     Plum Analytic Metrics

Published
2022-06-01
How to Cite
Sholihin, A., & Aulia, B. (2022). ANALISIS PENGARUH LOKASI DAN PELAYANANTERHADAP MINAT MENABUNG DI BPRS AMPEK ANGKEK CANDUANG ( Studi Kasus Pedagang Pasar Aur Kuning Bukittinggi). Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 5(2), 1193-1204. https://doi.org/https://doi.org/10.36778/jesya.v5i2.584

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.