PENGARUH CORPORATE IMAGE, STORE ATMOSPHERE DAN KEPUASAN PELANGGAN TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN (Studi pada pelanggan Aluna Home Spa Semarang)

  • Nadya Agustina Budi Stikubank University Semarang
  • Bambang Sutedjo Universitas Stikubank Semarang

Abstract

This study aims to determine and analyze the effect of corporate image, store atmosphere on customer satisfaction and its impact on customer loyalty. The population is customers from Aluna Home Spa, with a sample of 100 respondents. The data testing technique used in this study uses a validity test with a loading factor, a reliability test with Cronbach's alpha and multiple regression analysis. The results of the study show that corporate image has a positive effect on customer satisfaction, store atmosphere has a positive effect on customer satisfaction and customer satisfaction has a positive effect on customer loyalty

Keywords: Corporate image, store atmosphere, customer satisfaction, customer loyalty

References

Alma, B. (2014). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: CV Alfabeta.

Armstrong, P. K. (2008). Prinsip - Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Assauri, S. (2017). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

B. Berman., J. R. (2018). Retail Management: A. New Jersey: Pearson.

Brunner. T.A, S. M. (2008). Satisfaction Image and Loyalty: New versus expereienced customers. Europan Journal Marketing. Vol. 42No.9/10.

Denove, J. D. (2007). Satisfaction: Bagaimana Setiap Perusahaan Hebat Mendengarkan Suara Konsumennya. Jakarta: PT. .

Dian Retno Intan, R. N. (2021). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Pertanian Agros Vol. 23 No.1.

Evans, B. d. (2013). "Retail Management" 12th Edition. Jakarta: Pearson.

Foedjiawati, H. (2005). Pengaruh Kepuasan Konsumen Terhadap Kesetiaan Merk (Studi Kasus Restoran The Prime Steak dan Ribs Surabaya). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, Vol 7, No. 1, Hal 74-82.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19. EdisiPertama. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.

Goswami, M. M. (2014). Store Atmospheric Factors Driving Customer Purchase Intention - An Exploratory Study. Journal Of Management Research Volume 6 No 2, 111 - 117.

Griffin, J. (2005). Customer Loyalty : Menumbuhkan dan Mempertahankan Kesetiaan Pelanggan, Edisi Revisi dan Terbaru. Jakarta: Erlangga.

Hadiati, M. F. (2014). Atmosfir Toko Sebagai Strategi Mempengaruhi Emosi Belanja Konsumen. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, Volume 3 No. 1, Hal. 55-69.

Handoko, B. D. (2000). Manajemen Pemasaran : Anilisis Perilaku Konsumen. Yogyakarta: BPFE.

Heryati, E. (2015). Kualitas Pelayanan, Store Athmosphere, Private Brand Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Hypermart Puri Jakarta. Jurnal Komunikologi, Volume 12, 16-28.

Irawan, H. (2006). 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Istiqomah Dwi Astuti, S. P. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra Perusahaan dan Lokasi Terhadap Kepuasan Nasabah di PT Taspen (Persero) Cabang Surakarta. Jurnal Bisnis, Manajemen dan Perbankan Vol. 3 No.1.

Jefkins, F. (2002). Public Relations . Jakarta: Penerbit Erlangga.

Keller, P. K. (2007). Manajemen Pemasaran Edisi 12 Jilid 2. Jakarta: PT Indeks.
Keller, P. K. (2008). Manajemen Pemasaran, (edisi 13, jilid 1). Jakarta: Erlangga.

Kurnia, D. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT Maskapai Reasuransi Indonesia TBK. Economic, Accounting, Management and Business.

L. V. Suwono dan Sihombing, S. (2016). Factors Affecting Customer Loyalty Of Fitness Centre: An Empirical Study. Jurnal Dinamika Manajemen Voulme 7 No. 1, 45-55.

Meylisa A Molle, S. I. (2019). Pengaruh Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen Pada Royal’s Resto And Function Hall Di Kota Ternate. Jurnal EMBA Vol.7 No.1.

Olson, J. P. (2014). Perilaku Konsumen dan Straregi Pemasaran Buku 4 Edisi 9. Jakarta: Salemba Empat.

Priansa, D. J. (2017). Perilaku Konsumen dalam Bisnis Kontemporer. Bandung: Alfabeta.

Riyasa, N. N. (2007). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Terhadap Pelayanan PDAM Kota Denpasar. Buletin Studi Ekonomi Volume 12 No.1, 9-28.

Robin, Z. Y. (2004). Customer Perceived Value, Satisfaction, And Loyalti : The Role Of Switching Cost. Journal Psichology and Marketing, Vol. 21, No. 2, Page 799-822.

Roscoe, J.T. 1975. Fundamental Research Statistic For the Behavioural Sciencs:2nd ed. New York, NY: Holt Rinehart & Winstron.

Sudiyarto, P. S. (2021). Pengaruh Store Atmosphere, Brand Image, Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Kedai Kopi. Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen dan Agribisnis : Vol. 9 No.1.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Suryanto, S. S. (2016). Public Relation. Yogyakarta: Andi Offset.

Telagawathi, M. S. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Store Atmosphere Terhadap Kepuasan Pelanggan KFC. Jurnal Manajemen, Vol. 7 No. 2.

Tjiptono, F. (2000). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Tjiptono, F. (2005). Pemasaran Jasa. Malang: Bayumedia Publishing.

Tjiptono, F. (2012). Service Management : Mewujudkan Layanan Prima. Yogyakarta: Andi.

Trianasari, P. W. (2020). Pengaruh Corporate Image dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Di Hotel The Lovina Bali. Bisma: Jurnal Manajemen, Vol. 6 No. 2.

Utami, C. W. (2010). Manajemen Ritel : Strategi dan Implementasi Ritel Modern. Jakarta: Salemba Empat.

Waluyo, T. (2020). Pengaruh Citra Perusahaan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Untuk Membangun Minat Berkunjung Kembali: Studi Pada Hotel X Kota Pekalongan . Jurnal Ilmu dan Budaya, Vol. 41, No.71.

Willyanto Agiesta, A. S. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Ka Lokal Bandung Raya. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi) Vol. 5 No. 2.

Wimba, I. M. (2021). Pengaruh Store Atmosphere, Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen Pizza Hut Cabang Gatot Subroto Denpasar. Jurnal Manajemen, Kewirausahaan dan Pariwisata Vo. 1 No. 2.
     Plum Analytic Metrics

Published
2022-06-15
How to Cite
Budi, N., & Sutedjo, B. (2022). PENGARUH CORPORATE IMAGE, STORE ATMOSPHERE DAN KEPUASAN PELANGGAN TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN (Studi pada pelanggan Aluna Home Spa Semarang). Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 5(2), 2288-2298. https://doi.org/https://doi.org/10.36778/jesya.v5i2.823

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.